10/05/2024

Veure imatge de Jornada d'homenatge a les persones deportades als camps de concentració i víctimes del nazisme (nova finestra)

Del 3 al 6 de maig van tenir lloc a Gusen i Mauthausen (Àustria) els actes internacionals que commemoren el 79è aniversari de l'alliberament dels camps de concentració de Gusen i Mauthausen. Unes jornades organitzades per l’Amical Mauthausen que van comptar amb l'assistència del Museu de L’Hospitalet, amb el suport del Programa de Memòria Democràtica de la Diputació de Barcelona.

A títol particular també va participar-hi Fina Iglesias, neta del deportat hospitalenc Eloy Ferrer Díaz, nascut a Utiel (València) l’any 1907 i assassinat a Gusen el 9 de desembre de 1941, amb una placa commemorativa.

Més enllà de les visites facultatives als memorials i espais de memòria, com ara el castell de Hartheim, l'estació de tren de Mauthausen, la casa d'Anna Pointer, els túnels d'Ebensee i els camps de concentració Gusen i Mauthausen, les jornades contenen, com a valor afegit, la participació de familiars descendents de les víctimes de la deportació als camps nazis juntament amb grups d’estudiants i docents procedents de diferents centres d’arreu de l’Estat. Tots dos grups són els veritables protagonistes de les jornades i tots dos intercanvien coneixements i experiències.

Les jornades permeten aprofundir en el coneixement sobre el patiment de milers de persones que, des dels municipis s'està contribuint a rescatar-les de l'anonimat i de l’oblit- però també en la transmissió de la memòria, en els valors de la justícia i la solidaritat, dels drets humans i de la cultura de la pau.

A l’acte central a Mauthausen, la jornada del diumenge 5 de maig, hi van participar  delegacions nacionals i regionals de tot el món, la majoria amb una important participació d’estudiants, per retre homenatge a les víctimes del nazisme.

Des de l’Amical els actes tenen com a objectiu honrar, reivindicar i promoure la memòria col·lectiva d’aquests espanyols i espanyoles, primers lluitadors antifeixistes europeus, i reconèixer-los com a referents democràtics a escala nacional i internacional. Però també recordar el jurament que van fer els supervivents de Mauthausen per un món nou, just, lliure i en pau.

Enguany la delegació institucional espanyola va estar encapçalada pel Sr. Victor Angel Torres, Ministre de Política Territorial i Memòria Democràtica, el Sr. Pablo Bustinduy Amador, Ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, el Sr. Fernando Martínez López, Secretari d’Estat de Memòria Democràtica, la Sra. María Aurora Mejía Errasquín, Ambaixadora d’Espanya en Àustria; i com a representants del Govern de la Generalitat de Catalunya el Sr. Jordi Font i Agulló, director del Memorial Democràtic de Catalunya i la Sra. Krystyna Schreiber, delegada del Govern de Catalunya a l'Europa central.

Museu de L'Hospitalet - C/ Joan Pallarès 38 - Telf: 93 403 61 10 - Avís legal