08/02/2012

CAN RIERA - ESPAI DE MEMÒRIA DE L'HOSPITALET

Veure imatge de Can Riera-Espai de Memòria de l'Hospitalet (nova finestra)

Amb aquest nou centre l’Ajuntament de l’Hospitalet posa a l’abast dels centres docents i de la ciutadania en general documentació, serveis i recursos relacionats amb la lluita antifranquista a l’Hospitalet. La Masia de Can Riera està dotada d’un centre de documentació, la exposició estable L’Hospitalet segle XX, i un seguit d’espais polivalents de consulta, tallers i activitats, amb una sala d’ordinadors i una de projeccions.

La exposició estable mostra documents de l’arxiu i objectes del museu, i els ordinadors mostren una ampla selecció de documents digitalitzats de l’arxiu: cartes, informes, actes municipals, entrevistes enregistrades, fotografies, hemeroteca, etc.

Aquest nou equipament ofereix tallers, rutes i altres serveis i activitats als centres docents, a més d’altres activitats al públic en general, en el marc del programa de Memòria Democràtica de la Secció de Patrimoni Cultural i a partir dels fons del Museu i de l’Arxiu municipals.

Recursos que s’ofereixen als centres docents

Can Riera està especialment pensat com un equipament per que sigui utilitzat pels centres docents (secundària i batxillerat, principalment). Ofereix als centres una programació regular de serveis, recursos i activitats pedagògiques, que es poden sol·licitar concertant dia i hora a Can Riera (t. 93 403 29 97; cultura.memoria@l-h.cat), o través de “Intro”.

a) Rutes de l’Hospitalet Antifranquista:
Itineraris a peu guiats per la ciutat destinats a ampliar el coneixement sobre el passat i el present de l’Hospitalet, tot oferint un recurs lúdic i d’aprenentatge per descobrir el patrimoni de la ciutat, en aquest cas, els principals fets de la lluita antifranquista en els escenaris urbans on van succeir. Activitat gratuïta. Durada: 1h 30’

1. Ruta Quico Sabaté. Itinerari pels barris Centre i de Sant Josep en el que es recorren els principals escenaris de la vida i les accions del cèlebre guerriller antifranquista hospitalenc Quico Sabaté. Lloc de sortida: L’Harmonia (pça. Josep Bordonau) .
2. Ruta Antifranquista del Centre i Sant Josep. Itinerari pel barri Centre. Lloc de sortida: L’Harmonia (pça. Josep Bordonau).
3. Ruta Antifranquista de Collblanc-La Torrassa. Itinerari pel barri Collblanc-La Torrassa. Lloc de sortida: Plaça Guernica (c. Dr. Martí i Julià).
4. Ruta de la Transició Democràtica a l’Hospitalet. Itinerari per la ciutat.

b) Tallers de l’Hospitalet Antifranquista

1. Revolució a l’Hospitalet. La Segona República.
2. Lluita armada i lluita social. La Guerra Civil a l’Hospitalet.
3. Addictes i resistents. El Franquisme i l’antifranquisme a l’Hospitalet.
Els tallers inclouen els quaderns d’alumnes, de continguts didàctics i el  subministrament dels materials necessaris per a dur-los a terme.

c) Altres activitats a la carta, a desenvolupar a Can Riera
Can Riera compta amb:
· Un Centre de Documentació i d’assessorament, atès per un documentalista, nodrit amb bibliografia i documentació consultable sobre la República, la Guerra Civil i el Franquisme a l’Hospitalet. També disposa d’una col·lecció de films -en DVD- , documentals i de ficció sobre el tema, a Catalunya i Espanya.
· Un espai de consulta mitjançant ordinadors, amb un aplicatiu informàtic amb bases de dades de l’arxiu i accés a internet, i una selecció de continguts digitalitzats procedents del fons de l’arxiu (més de 4.300
documents), com fons documentals, actes municipals, fotografies, gravacions en àudio i audiovisuals (entrevistes a lluitadors antifranquistes).