23/10/2013

Testimonis hospitalencs de la lluita antifranquista

Veure imatge de Associació El Pont de la Llibertat-L'Hospitalet Antifanquista (nova finestra)
L’entitat El Pont de la Llibertat - L’Hospitalet Antifranquista, creada l’any 2003, va tenir els seus orígens l’any 1994 en un grup promotor procedents d’un ampli ventall ideològic, polític i sindical. Tots els seus integrants havien estat membres actius de la resistència al franquisme i pensaven que era necessari recuperar i difondre la historia de la lluita per la democràcia. Encetaven el projecte centrat en un únic objectiu: recuperar la memòria històrica de la lluita per la democràcia.

"L’objectiu principal de la nostra entitat és recuperar la memòria històrica, especialment de la nostra ciutat. Ens dediquem a recollir els testimonis d’hospitalenques i hospitalencs que van viure la Guerra Civil Espanyola, que van patir la gana als anys de Postguerra, que van viure i patir la repressió directa i indirecta; altres testimonis ens expliquen l’exili, l’angunia, la por...; d’altres van viure en la clandestinitat, van lluitar per les llibertats democràtiques durant la dictadura, van mobilitzar-se i van veure com els anys de la transició derivaven en el sistema democràtic que tenim actualment"

Els objectius de l’entitat eren els següents:

a) Recuperar la memòria històrica de la lluita antifranquista mitjançant la recerca dels lluitadors/es que resideixen o van ser actius a la ciutat de L’Hospitalet. A més, amb una sensibilització especial al paper jugat per les dones en la lluita i recuperació de la democràcia.
b) Crear un fons històric sobre la lluita clandestina i preservar-ho.
c) Commemorar i homenatjar a tots aquells protagonistes de la nostra història oblidats fins ara.
d) Col•laborar i treballar conjuntament amb altres entitats o institucions públiques o privades que tinguin objectius similars al nostres.
e) Donar èmfasis en els valors pels quals es va lluitar en contra de la dictadura franquista.
f) Difondre i acostar la historia de la lluita antifranquista a les generacions més joves, especialment.
g) Estimular la recerca de joves historiadors en l’estudi de la lluita antifranquista en la clandestinitat durant la dictadura franquista.

Per assolir els objectius van iniciar, amb una mínima infraestructura, un projecte de treball anomenat “Les veus de la memòria de L’Hospitalet”, enregistrant testimonis de la lluita antifranquista. Es pretenia fer un recull d’històries de vida de persones que van participar de la vida social i política de la nostra ciutat. Es creà així un patrimoni documental d’història oral sobre la memòria democràtica que, més a més, suposava un acte de reconeixement a les persones entrevistades. A la pàgina web de l’entitat es podia accedir i consultar les entrevistes enregistrades.

L’any 2011 l’entitat es va dissoldre i tot el material que van recopilar (documents, fotografies i audiovisuals) va passar a l’Arxiu Municipal de l’Hospitalet.

El Museu de l’Hospitalet, a través de Can Riera-Espai de Memòria (2011), va recollir el testimoni d’El Pont de la Llibertat-L’Hospitalet Antifranquista i va fer seus els objectius de l’entitat.

Les entrevistes enregistrades i editades per El Pont de la Llibertat-L’Hospitalet Antifranquista rest disponibles a la consulta al Canal Yotutube del Museu de l’Hospitalet, amb la intenció de pal•liar la desaparició de l’entitat i de la seva pàgina web.

Volem agrair i donar el nostre reconeixement a totes les persones que van donar vida a El Pont de la Llibertat-L’Hospitalet Antifranquista i van fer possible el projecte “Les veus de la memòria de L’Hospitalet”. També fer una menció especial d’agraïment a les persones, algunes d’elles ja no hi són entre nosaltres, que han volgut compartir el seu testimoni vital.

Relació d'enregistraments:
- Garcilaso A. Aguado Sánchez (1926-2011)
- Francisca Baena
- Jaume Botey Vallès (1940) -1a i 2a part
- José Carrasco Herrera (1931)
- Josep Cutillas i Tomàs (1931-2003)
- Bonifacio Espín Fernández (1919)
- Antonio Fernández Sánchez (1940)
- Felip Gómez Crespi (1938)
- Tomás Martínez Guarinos (1943)
- José Muñoz Jurado (1920)
- Manuel Piñar López (1948)
- Josep Ribas i Vinyals (1942)
- Ramón Sánchez Gutiérrez
- Jaume Valls i Piulats (1930) - 1a part
- Pablo Vera (1921 - 2013)

Canal Youtube del Museu de l'Hospitalet :  http://www.youtube.com/user/MuseuLHospitalet
i també trobareu els enllaços al nostre Facebook Twitter.