17/02/2021

L’acolorida "Barcelona 1918" de Rafael Barradas al Centre d'Art Tecla Sala

Veure imatge de L’acolorida "Barcelona 1918" de Rafael Barradas al Centre d'Art Tecla Sala (nova finestra)

Des del 27 de febrer de 2021 al Centre d'Art Tecla Sala tindrà lloc l'exposició "Our garden needs its flowers. Fluxos i narratives artístiques al Districte Cultural de l'Hospitalet". El Museu de l'Hospitalet col·labora amb la mostra amb el quadre "Barcelona 1918" del pintor Rafael Barradas, qui fa un testimoni de l'activa vida artística de l'Hospitalet fa cent anys, en una exposició dedicada a creatius ciutadans d'avui.

El pintor i il·lustrador Rafael Barradas (1890-1929) va néixer a Montevideo, Uruguai, però va realitzar la major part del seu treball artístic a Espanya. A principis del 1910, després d'una estada a Milà i París, es va instal·lar a Espanya, alternant la residència entre Barcelona i Madrid. Des de la seva obra més primerenca, Barradas va demostrar una gran apreciació del color i la síntesi. Va desenvolupar un nou concepte estètic, el vibracionisme, i se li va considerar un dels representants del moviment ultraista. Col·laborava amb teatres, editorials i revistes d’'art, fent il·lustracions per a llibres, cartells i decorats teatrals, relacionant-se amb molts artistes de l'època.

Els últims anys de la vida de l'artista estan associats a la ciutat de l’Hospitalet. Entre 1926 i 1928 l'artista va viure al carrer de Josep Maria de Sagarra on el visitaven artistes i intel·lectuals de l'època, com Salvador Dalí, Luis Buñuel, Federico García Lorca o Margarida Xirgu. Les seves reunions eren conegudes com “el Ateneillo”. El novembre de 1928 va tornar a Uruguai i va morir als pocs mesos. La ciutat de l'Hospitalet ret homenatge a l'artista nomenant un carrer i l'auditori en la seva memòria.

Al Museu de L'Hospitalet conservem  deu obres de Rafael Barradas, entre elles, un llibre del cercle de l'Ateneillo amb autògrafs de Federico Garcia Lorca de l'any 1927 o de Salvador Dalí de l'any 1928. L'obra" Barcelona 1918 ingressà a la col·lecció el 1974 i va estar entre les primeres adquisicions del museu fundat el 1972. Avui presentant l'obra del nostre veí il·lustre, que vivia fa cent anys, relacionem simbòlicament el passat i present artístic de l'Hospitalet ", comenta el director Josep Maria Solias, director de Museu de l'Hospitalet.

L'exposició romandrà oberta per al públic fins al 18 de juliol de 2021.