01/12/2020
Cultura

Veure imatge de La Fundació Arranz-Bravo repassa la col·laboració entre el pintor i el poeta Francesc Parcerisas (nova finestra)

La Fundació Arranz-Bravo proposa revisar la relació artística i literària entre el poeta Francesc Parcerisas i el pintor Eduard Arranz-Bravo al llarg de més de quaranta anys d’amistat. És una de les col·laboracions entre pintor i poeta més prolífiques de l’art contemporani català, amb prop de trenta obres conjuntes, principalment en format de llibre d’artista, però també amb poemaris il·lustrats, retrats, catàlegs i intercanvi epistolar que testimonia els anhels de llibertat i experimentació artística dels anys finals de la dictadura.

El període més intens de col·laboració artística entre Arranz-Bravo i Parcerisas es dona a finals dels anys 60 del segle passat, quan la galeria Gaspar promou l’edició de llibres d’artista emblemàtics: Mes-Plec (1967), Dibuix-dibuix (1968), Granollers, fulla baixa (1973). Iniciatives que anaven acompanyades de projectes independents com Escultures de mar (1969) o La gallina i l’adolescent (1973), aquest darrer realitzat a l’Eivissa llibertària dels anys setanta.

L’exposició també mostra obres més recents, com el conjunt de poemes i gravats On éreu (2009), una revisió autocrítica de la mirada utòpica de joventut, i es complementa amb vídeos, retrats i objectes que segellen una amistat alhora fructífera i fraternal.

Francesc Parcerisas (Begues, 1944) és poeta, traductor i crític literari. Membre destacat de la generació literària dels setanta, ha publicat molts llibres de poemes i ha rebut nombrosos premis, com ara el Carles Riba (1966), el Joan Alcover (1975), el de la Crítica de poesia catalana (1983) i el de Literatura Catalana de la Generalitat (1983). L’any 1991 rep el premi Lletra d’Or per l’obra Triomf del present, recull de la seva obra poètica. El 2013 aconsegueix el premi Llibreter de narrativa pel dietari La primavera a Pequín, publicat aquell mateix any. El 2015 va ser guardonat amb el Premi Nacional de Cultura “per la rellevància de la seva poesia, de l’obra traduïda i la seva labor com a crític literari”.

L’exposició —a cura del director artístic de la Fundació Arranz-Bravo, Albert Mercadé — obre el 3 de desembre, a partir de les 17 hores, i es podrà visitar fins al 14 de febrer. De dijous a dissabte, de 17 a 20 hores. Diumenge, d’11 a 14 hores.

En compliment de les mesures per frenar la Covid-19, l’aforament de la sala és del 50%.