08/07/2016.

La nova exposició de l’Harmonia reflexiona sobre la planificació urbanística de L’Hospitalet en els darrers 150 anys. .

Veure imatge de  La nova exposició de l’Harmonia reflexiona sobre la planificació urbanística de L’Hospitalet en els darrers 150 anys. (nova finestra)

L’Harmonia acull l’exposició “150 anys de plans urbanístics a L’Hospitalet”, organitzada pel Museu de L’Hospitalet i el Centre d’Estudis, una mostra que explica el procés de construcció de la ciutat des de fa més d’un segle, quan es va aprovar la primera Llei d’eixamples urbans, que va donar pas al primer Pla urbanístic de L’Hospitalet.

L’exposició fa un repàs a les diferents etapes de creixement i planificació urbanística que la ciutat ha viscut fins arribar als nostres dies. Pretén explicar el procés de disseny de les vies, fent un repàs de les principals formes i episodis de l’urbanisme hospitalenc. Alhora, mostra com la creació d’un espai urbà és producte de cada època i de les relacions socials que s’hi desenvolupen; el resultat de la pugna d’interessos entre diferents agents, també els dels habitants de la ciutat.

El 1863 els germans Morat van presentar a l’Ajuntament de L’Hospitalet el primer pla urbanístic de la nostra història. A la mostra es podrà veure la reproducció del fragment de l’acta municipal on es concedeix el permís per obrir un carrer a la parcel•la de la qual eren propietaris, creant els carrers de Castillejos i del Migdia.

Sabrem que en la segona meitat del segle XIX i primeres dècades del segle XX la majoria del desenvolupament urbanístic es feia per iniciativa privada: els propietaris traçaven els carrers en les seves parcel•les i demanaven permís a l’Ajuntament i posaven noms a alguns carrers, com la proposta de creació de l’eixample de la Rambla, promogut per la família Oliveras l’any 1907.

Seguint el recorregut de l’exposició, s’explicarà que les primeres planificacions públiques es van fer el 1926 quan l’arquitecte Ramon Puig i Gairalt va guanyar el concurs per fer el primer Pla per a tota la ciutat.

Els ajuntaments franquistes van propiciar el creixement d’un urbanisme informal, sense oferta d’habitatge per a les persones immigrades, que va portar que en les parets del turó del Samontà s’excavessin coves. Fins al 1956 es va limitar a acollir promocions d’habitatges públics, com als blocs d’Onésimo Redondo.

El 1953 s’aprova el Pla comarcal que intentava posar ordre en el creixement demogràfic i urbanístic desorganitzat. Es van elaborar plans parcials que sovint es modificaven per augmentar l’edificabilitat en benefici de les empreses de la construcció i a costa de la qualitat de vida dels habitants. Destaquen els plans parcials de Bellvitge, les Planes, Granvia Sud o Pubilla Cases.

Amb l’arribada de la democràcia, el 1976 es va elaborar el Pla general metropolità, que acceptava part de les reivindicacions populars, es va reduir el ritme d’edificació i es van reservar espais per a equipaments.

Amb el Pla L’H 2010 va arribar la segona transformació de L’Hospitalet, amb la plaça d’Europa com a símbol, feta a través de l’Agència de Desenvolupament Urbà (ADU) i el Consorci de la Granvia.

L’última part de l’exposició està dedicada a reflexionar sobre el futur: el soterrament de les vies del tren, el Pla director urbanístic de la Granvia o el Districte Cultural.

El comissari de l’exposició és Manuel Domínguez, president del Centre d’Estudis de L’Hospitalet.

“150 anys de plans urbanístics a L’Hospitalet” es pot visitar fins al 18 de setembre..
Museu d'Història de L'Hospitalet - c. Joan Pallarès 38 - Telf: 93 403 61 10