04/12/2019

Refugi antiaeri a les cotxeres de TMB de Sta. Eulàlia

Veure imatge de Refugi antiaeri a les cotxeres de TMB de Sta. Eulàlia. Fotos: Museu de l'Hospitalet-Ajuntament de l'Hospitalet (nova finestra)

La realització d’unes obres en la zona d’accés a les cotxeres, propietat de TMB, el passat dia 22 de novembre, van posar al descobert una llosa de formigó què, en ser perforada, mostrava un indici clar de l’existència d’un refugi antiaeri de la guerra civil.

L’avís del personal tècnic de TMB va activar el protocol d’actuació, amb la mobilització de la Guàrdia Urbana, la Unitat de Subsòl de Mossos d’Esquadra, la Direcció General del Patrimoni Cultural (Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya) i els tècnics de Patrimoni Cultural de l’Ajuntament.

La primera inspecció de l’interior va constatar el bon estat de conservació, mostrant l’existència d’un refugi antiaeri del qual se’n tenien notícies però del que no hi havia constància del seu estat de conservació.

La planta ens mostra un refugi estret i allargat amb tres accessos. Les parets són de totxo i protegides per morter que, amb la humitat, havia caigut en algunes zones.

Destaquem la presència de diversos materials, com ara d’alguns elements mobles, la instal·lació elèctrica i una quantitat indeterminada de somiers apilats, cosa realment inusual. Apareixen també algunes inscripcions a les parets i un petit dibuix i operacions matemàtiques.

El refugi va tenir freqüentacions ocasionals com ho demostren alguns elements observats al terra.

Fotos: Museu de l'Hospitalet-Ajuntament de l'Hospitalet
Enllaç video @lhdigitalh