05/03/2020

Veure imatge de Prospecció amb georadar al carrer Montseny 131 en la recerca d’estructures subterrànies. (nova finestra)

L’Ajuntament encarrega una prospecció amb georadar al solar del carrer Montseny en la recerca d’estructures subterrànies compatibles amb un refugi antiaeri, referit per alguns veïns.

En aquest emplaçament s’hi ha de construir l’Escola Ernest Lluch. Durant les obres es farà un seguiment per comprovar l’existència o no de restes d’interès patrimonial.

Durant la Guerra Civil, la Junta de Defensa Passiva Local va ordenar la construcció de refugis antiaeris per salvaguardar la població. A L’Hospitalet, les localitzacions de molts d’aquests refugis es va perdre amb el pas del temps, i només alguns s’han pogut retrobar gràcies a la documentació guardada al Museu de L’Hospitalet i l’Arxiu Municipal. D’altres se’n té constància per referències en articles publicats per historiadors.

És el cas d’un refugi que podria trobar-se al carrer del Montseny amb el passatge de Colom, a la Torrassa. En aquest solar, al carrer Montseny 131, en poques setmanes començarà la construcció de la nova escola pública Ernest Lluch. Com a treball previ, la secció de Patrimoni va encarregar una prospecció amb georadar per detectar possibles restes constructives associades al refugi i, especialment, els accessos, que es trobarien a un nivell més superficial.

Segons les conclusions dels treballs, que es van dur a terme el 12 de febrer, les estructures localitzades són superficials i no es poden relacionar directament amb les estructures d’un refugi, ja que no se n’han localitzat els accessos. Tot i això, podrien correspondre a qualsevol tipus d’estructura o bé a un refugi d’autoconstrucció al pati de l’antiga edificació, com indiquen alguns articles publicats sobre el tema.

Els elements localitzats no afecten la construcció de la nova escola i se situen en el futur pati del centre Ernest Lluch. No obstant això, es farà un seguiment dels treballs d’excavació del subsol per comprovar la possible presència de restes d’interès patrimonial.