05/09/2022

Veure imatge de El projecte "Memòries d'una pandèmia" reconegut en el Banc de Bones Pràctiques Culturals de la Diputació de Barcelona (nova finestra)

El banc de bones pràctiques de projectes culturals de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona ja recull i fa visible la iniciativa “Memòries d’una pandèmia”, gestionada pel Museu de L’Hospitalet conjuntament amb l’Arxiu Municipal de la ciutat. El projecte aplega i preserva testimonis orals, escrits, audiovisuals i materials que permeten registrar l’impacte de la pandèmia de la Covid-19 i generar un relat col·lectiu mitjançant la participació de la ciutadania.

“Memòries d’una pandèmia” es va treballar conjuntament amb la Xarxa de Museus d’Història i Monuments de Catalunya i la Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya. A partir de la recollida de documents, vídeos, imatges i objectes, oberta a tota la ciutadania, els museus participants van esdevenir vetlladors dels records comuns i divulgadors actius d’un episodi històric de transcendència mundial. La crida a la participació es va iniciar el març de 2020 i es va allargar fins a l’abril de 2021.

El resultat d’aquesta idea es va materialitzar en la creació de cinc càpsules audiovisuals divulgatives que mostren la situació viscuda i els efectes de la pandèmia. Aquestes càpsules es poden veure al web memoriespandemia.cat.

El banc de bones pràctiques de projectes culturals s’emmarca dins de “Cultura transformadora”, promogut per l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona. Aquest programa té per objectiu general situar la cultura com a element vehicular per la transformació local vers l'assoliment de l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible. La finalitat és fer visibles, promocionar i estimular rèpliques de projectes culturals per tal d’assumir els reptes del futur més propers.

L’Hospitalet té presència en el banc de bones pràctiques de projectes culturals amb altres iniciatives com “Expliquem contes”, consistent en la formació de l’alumnat de secundària per tal que realitzi accions de servei comunitari, concretament, aprenent a explicar contes als més petits. Aquesta iniciativa és una col·laboració entre la Biblioteca Josep Janés i l’alumnat de l’IES Margarida Xirgu. Un altre exemple és Filmserè: el festival internacional de curtmetratges del barri de la Florida. El festival neix d’una assignatura optativa sobre cinema que s’ofereix a l’alumnat de 4t d’ESO de l’Institut Eduard Fontserè. Al llarg de tot un curs escolar, els alumnes desenvolupen competències de gestió, comunicació i producció d’un festival de cinema, escollint curtmetratges procedents de tot el món.

Els projectes de bones pràctiques culturals de L’Hospitalet es poden consultar des d’aquest enllaç i se’n pot localitzar el municipi mitjançant el cercador.