Resum
La construcció de nous centres escolars i l’habilitació d’espais destinats a l’educació van marcar les accions de govern a l’Hospitalet, acompanyats d’una voluntat de modernitzar l’ensenyament i donar suport als moviments de renovació pedagògica vinculats al concepte d’Escola Nova, laica i coeducadora que propugnava una educació activa enfront dels vells mètodes memorístics.
Maria Artigal i Bosch (1900-1980), mestra de l’Escola Unitària núm. 26, de la ctra. de Sta. Eulàlia, va ser una de les protagonistes d’aquella renovació entre 1931 i 1936. Un exemple il·lustratiu en són els Quaderns de rotació.
Fruit de l’esforç col·lectiu i de la renovació pedagògica, foren les colònies a l’Escola de Mar i l’experiència de l’Escola Racionalista de La Torrassa. L’Ajuntament va organitzar les primeres colònies d’estiu a la platja de Castelldefels en una instal·lació projectada per l’arquitecte Ramon Puig i Gairalt. L’any 1932 es va fundar l’Escola Moderna de la Torrassa dirigida pels germans Ocaña Sánchez: Floreal, Fraterna, Igualdad i Natura, mestres racionalistes. Tenia dues seus i prop de 400 alumnes que feien activitats a l’aire lliure, ensenyament musical i treballs per objectius.